چهارشنبه ها با امراه

فرهنگ مردم قبرس و مردم ایران

گپ خودمانی با آقای امراه چیل مدیرعامل یورومای

در این قسمت از چهارشنبه ها با امراه به سراغ جناب امراه چیل رفته ایم و با یک گپ خودمانی نظرات ایشان درباره تشابه فرهنگی ایران و قبرس شمالی را پرسیده ایم.

شباهت های فرهنگی

مردم ایران و مردم قبرس شمالی از لحاظ فرهنگ شباهت های بسیار زیادی دارند. ادب و احترام نسبت به افراد بزرگتر در هر دو فرهنگ از اولیت های رفتاری است که  جزو تشابه های فرهنگی ایران و قبرس شمالی است. والدین در جایگاه ویژه ای قرار دارند و مهمان دوستی و مهمان نوازی در هر دو فرهنگ به صورت مشابه وجود دارد. علاقه به هنر و موسیقی و عشق به حیوانات و طبیعت نیز در هر دو گونه فرهنگی از مشخصه های اصلی افراد جامعه است.

لغات مشترک زیاد در زبان ترکی و فارسی

بیش از چهار هزار کلمه مشترک در زبان ترکی و فارسی وجود دارد. زبان فارسی و زبان ترکی از پر کار برد ترین زبان های منطقه هستند و ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. مهم ترین اشتراک این دو زبان، کلمات و لغات مشترک است که دایره آنها بسیار وسیع است. زبان فارسی و ترکی از لحاظ ساختار و گرامر شباهت کمی دارند. تنها شباهت این دو زبان در گرامر داشتن نظام ضمایر مشترک است.

از دیگر تفاوت های زبان فارسی و ترکی تلفظ متفاوت نیز می‌باشد. در زبان ترکی غ وجود ندارد و طیف وسیعی از حروف صدا دار بین او و آ دارند که در تلفط زبان فارسی وجود مستقلی ندارند.

تشابه دینی

بیشتر مردم ایران و قبرس شمالی مسلمان هستند. اسلام دین رسمی هر دو کشور است و تأثیر زیادی بر فرهنگ و آداب و رسوم آنها داشته است. شباهت‌های دینی این دو کشور باعث شده است که آنها در زمینه‌های مختلف فرهنگی مانند آداب و رسوم مذهبی، جشن‌ها و اعیاد مذهبی و هنرهای اسلامی اشتراکات زیادی داشته باشند.

تشابه فرهنگی ایران و قبرس شمالی در سبک تغذیه

سبک تغذیه مردم قبرس و ایران بسیار نزدیک به هم است. تشابه فرهنگی ایران و قبرس شمالی در زمینه غذا در استفاده از گوشت و پلو و صبحانه های مفصل است. همچنین اهمیت دادن به دسر و شیرینی نیز از اشتراکات سبک تغذیه این دو فرهنگ است.
البته مردم قبرس شمالی از برنج کمی استفاده می‌کنند و عمده غذای آنها از پروتئین و سالاد تشکیل شده است. و غذاهای آنها زمان پخت زیادی ندارد برعکس خورشت های ایرانی که ساعت ها باید بپزند تا به اصطلاح جا بیفتند و قابل خوردن باشند.

جناب امراه چیل هر دو هفته در برنامه چهارشنبه ها با امراه شرکت می‌کنند و شما می‌توانید این ویدیوها را از طریق وبسایت، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و دیگر شبکه های اجتماعی ما مشاهده کنید.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 5 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. فرهنگ پارسی فرهنگی مهمان دوست و غریبه نواز است این خصلت در هیچ کشوری تکرار نمی شود حتا در کشورهای همسایه که بارها مهمان نوازی را با جنگ و نامردی به ما پارسیان نشان داده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *