دانستنی های مهاجرت

زبان مردم قبرس شمالی چیست؟

جزیره ای کوچک با چند زبان

قبرس جزیره ای است با مساحت 9251 کیلومتر مربع و سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه. این جزیره در شرق دریای مدیترانه و در فاصله 60 کیلومتری از ترکیه، 100 کیلومتری از سوریه، 370 کیلومتری از مصر و 950 کیلومتری از یونان قرار دارد. زبان مردم قبرس شمالی ترکی است. بهتر است تاریخچه زبان در این جزیره را مرور کنیم:

فاصله جزیره قبرس تا کشورهای اطراف

فاصله بین قبرس و کشورهای همسایه به شرح زیر است:

  • ترکیه: 60 کیلومتر
  • سوریه: 100 کیلومتر
  • مصر: 370 کیلومتر
  • یونان: 950 کیلومتر

قبرس از نظر جغرافیایی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. بخش شمالی قبرس حدود 36 درصد از مساحت کل جزیره را تشکیل می دهد و بخش جنوبی قبرس حدود 64 درصد.

قبرس یک کشور جزیره‌ای است که از نظر تاریخی، سیاسی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد. این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک خود در دریای مدیترانه، همواره مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده است.

رایج ترین زبان ها در جزیره قبرس

زبان مردم قبرس به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  • زبان یونانی در قسمت جنوبی
  • زبان ترکی در قسمت شمالی
  • زبان انگلیسی در کل جزیره

زبان قبرس جنوبی (یونانی)

زبان یونانی زبان رسمی بخش جنوبی قبرس است. این زبان از زبان یونانی باستان مشتق شده است. زبان یونانی قبرسی با زبان یونانی متداول در یونان تفاوت هایی دارد که بیشتر مرتبط با نوع گویش و لهجه می‌شود. زبان یونانی اولین زبانی است که در قبرس صحبت می شده است. این زبان توسط مهاجرهای یونانی در قرن 3 قبل میلاد به قبرس آورده شده است. به علت بالا بودن جمعیت یونانی زبان ها در این جزیره؛ زبان یونانی زبان اول جزیره قبرس است.

اصلی ترین زبان قبرس شمالی (ترکی)

زبان ترکی زبان مردم قبرس شمالی است. این زبان از زبان ترکی استانبولی مشتق شده است. زبان ترکی قبرسی با زبان ترکی استانبولی تفاوت هایی عمده در نوع گویش و لهجه دارد. زبان ترکی در قرن 15 میلادی توسط عثمانی ها به قبرس آورده شد. امپراطوری عثمانی در سال 1571 قبرس را فتح کرد و این جزیره جزئی از امپراتوری عثمانی شد.

دومین زبان قبرس شمالی (انگلیسی)

زبان انگلیسی در قبرس به دلایل مختلفی متداول است. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • تاریخچه استعماری: قبرس از سال 1878 تا 1960 میلادی تحت استعمار انگلیس بود. نفوذ فرهنگ انگلیسی در این سال ها باعث شد تا زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در قبرس رایج شود و فرهنگ مردم قبرس تحت تاثیر فرهنگ انگلیسی قرار بگیرد. همچنین قوانین این کشور هنوز مطابق با قوانین انگلستان است.
  • موقعیت توریستی: قبرس یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می‌شود و توریست های زیادی از این کشور دیدن می‌کنند. این امر باعث شده تا مردم قبرس برای ارتباط با توریست های خارجی تسلط به زبان انگلیسی پیدا کنند.
  • آموزش و پرورش: در تمام مدارس زبان انگلیسی به صورت جدی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود. علاوه بر آن؛ اکثر دانشگاه های قبرس بین المللی هستند و به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. این امر باعث شده تا بسیاری از نوجوانان و جوانان قبرسی برای ورود به این دانشگاه ها تلاش کنند تا به زبان انگلیسی مسلط شوند و بتوانند در این دانشگاه ها تحصیل کنند.
  • روابط بین المللی: قبرس یکی از مرکز تجاری مهم منطقه است و بسیاری از شرکت های بین المللی در این کشور فعال هستند. بنابراین مردم بومی برای استخدام در این شرکت ها خود را ملزم به یادگیری انگلیسی می‌کنند.

در کدام شهر قبرس زبان انگلیسی رواج بیشتری دارد؟

در شهر گیرنه یا کایرنیا که شهری معروف و خوش آب و هوا و لوکس در شمال جزیره است، هم زبان انگلیسی از رواج بیشتری برخوردار است و هم واحد پولی پوند انگلستان تغریبا در تمام مراکز متداول و مورد استفاده است. علاوه بر اینها فرهنگ انگلیسی در این شهر از نقاط دیگر قبرس بیشتر به چشم می‌خورد. شاید دلیل آن وجود دهکده انگلیسی در این شهر باشد

زبان مردم قبرس در دهکده انگلیسی ها (روستای کارمی)

دهکده انگلیسی ها در قرن 19 میلادی توسط انگلیسی ها ساخته شد. انگلیسی ها پس از اشغال قبرس در سال 1878، این روستا را به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می کردند. در آن زمان، انگلیسی ها خانه ها و ساختمان های مختلفی در این روستا ساختند که هنوز هم پابرجا هستند. دهکده انگلیسی ها در گیرنه قبرس شمالی، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین روستاهای این کشور است. این روستا در دامنه کوه های پنج انگشتی و در فاصله 10 کیلومتری شهر گیرنه قرار دارد. دهکده انگلیسی ها به دلیل معماری خاص خود که تحت تأثیر فرهنگ غرب اروپا است، به این نام شناخته می شود.

خانه های این روستا اغلب سنگی و سفیدرنگ هستند و با پنجره های بزرگ و درهای چوبی تزئین شده اند. خیابان های روستا نیز سنگفرش هستند و با گل های رنگارنگ آراسته شده اند. دهکده انگلیسی ها مناظر طبیعی زیبایی نیز دارد. از بالای روستا می توان منظره ای بی نظیر از دریای مدیترانه و کوه های پنج انگشتی را مشاهده کرد.

دهکده انگلیسی ها امروزه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری قبرس شمالی است. این روستا مکانی عالی برای استراحت و آرامش است. در دهکده انگلیسی ها می توانید از کافه ها و رستوران های محلی لذت ببرید، به پیاده روی بپردازید یا از مناظر زیبای روستا دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری روستای کارمی در گیرنه

  • خانه های سنگی: خانه های سنگی دهکده انگلیسی ها یکی از جاذبه های اصلی این روستا هستند. این خانه ها اغلب سفیدرنگ هستند و با پنجره های بزرگ و درهای چوبی تزئین شده اند.
  • خیابان های سنگفرش: خیابان های دهکده انگلیسی ها سنگفرش هستند و با گل های رنگارنگ آراسته شده اند. پیاده روی در این خیابان ها تجربه ای لذت بخش است.
  • مناظر طبیعی: دهکده انگلیسی ها مناظر طبیعی زیبایی نیز دارد. از بالای روستا می توان منظره ای بی نظیر از دریای مدیترانه و کوه های پنج انگشتی را مشاهده کرد.
  • کافه ها و رستوران های محلی: در دهکده انگلیسی ها می توانید از کافه ها و رستوران های محلی لذت ببرید و غذاهای سنتی قبرسی را امتحان کنید.

زبان در قبرس از تنوع زیادی برخوردار است. دو زبان رسمی این کشور، یونانی و ترکی هستند. در کنار این دو زبان، زبان انگلیسی نیز در قبرس بسیار متداول است. زبان انگلیسی به دلایل مختلفی در قبرس رواج یافته است، از جمله تاریخچه استعماری قبرس، گردشگری، تحصیلات و تجارت.

زبان انگلیسی در قبرس به عنوان زبان دوم در بسیاری از زمینه ها، از جمله آموزش، تجارت و گردشگری، استفاده می شود. این امر باعث شده تا مردم قبرس به زبان انگلیسی مسلط شوند و این زبان در زندگی روزمره آنها نقش مهمی ایفا کند.

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در قبرس، پیش بینی می شود که این زبان در آینده نیز در این کشور رواج بیشتری پیدا کند.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 6 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. سلام آیا میشه معلم انگلیسی شد در قبرس؟ ترکی بلد نیستم ولی ۱۲ سال سابقه تدریس آیلتس دارم. از طریق خرید ملک داریم برای اقامت اقدام میکنیم ولی شرکتی که به ما قول کار داده بود دو ماهه جوابمون نمیده همین که پیش پرداخت از ما گرفتن غیبشون زد

  2. سلام دوستان من سال ۲۰۱۰ وارد قبرس شدم و جالبه بگم بخش شمالی با اینکه کوچک تر و کم جمعیت تر هست ولی بسیار زنده تر و گیرا تر هست این بخش. مردم خیلی مهربان که هم ترکی و هم انگلیسی و حتا یونانی هم بلد هستن و با توریست ها مثل خانواده رفتار میکنن. واقعا قبرس زیباست. آرزو دارم فرصت بشه یه چند ماهی برم اونجا زندگی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *