چهارشنبه ها با امراه

قانون ارث در قبرس شمالی

قانونی یکسان برای افراد بومی و خارجی ها

قبل از پرداختن به قانون ارث در قبرس شمالی بهتر است این واژه ر به طور کلی و عمومی تعریف کنیم. قانون ارث مجموعه‌ای از قوانین است که نحوه تقسیم اموال متوفی را تعیین می‌کند. این قوانین به تعیین اینکه چه وارث اموال چه کسی خواهد بود، چه مقدار از اموال به هر کدام از وارث می‌رسد و نحوه تقسیم اموال بین ورثه چگونه خواهد بود می‌پردازد.

قانون ارث در هر کشور متفاوت است. در برخی کشورها مانند ایران، قانون ارث بر اساس قوانین مذهبی است، در حالی که در برخی کشورهای دیگر مانند قبرس بر اساس قوانین مدنی و انسانی و فارغ از جنسیت وراث است.

دو نوع اصلی قانون ارث در قبرس

  • قانون ارث نسبی: این قانون بر اساس درجه قرابت بین فرد متوفی و وارث است. در این سیستم، نزدیک‌ترین خویشاوندان فرد متوفی بیشترین سهم را از اموال او می‌برند.
  • قانون ارث اختیاری: این قانون به فرد متوفی اجازه می‌دهد تا با نوشتن وصیت‌نامه، نحوه تقسیم اموال خود را تعیین کند.

تفاوت های عمده قوانین ارث در ایران با قوانین ارث در قبرس شمالی

همانطور که می‌دانید جزیره قبرس در قرن های متوالی مستعمره و جزئی از خاک انگلستان بوده است. بنابراین قوانین مدنی این جزیره هم مطابق با قوانین انگلستان نگارش و اجرایی شده است. قوانین ارث در این کشور هم کاملا مشابه قوانین ارث در بریتانیاست با این تفاوت که در قوانین بریتانیا فرد تنها می‌تواند برای یک سوم اموال خود وصیت خاصی تنظیم کند و دو سوم باقیمانده مطابق قوانین انگلستان به وراث می‌ٰرسد. در قبرس شمالی افراد می‌توانند برای کل اموال خود وصیت کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

تفاوت های کلیدی قوانین ارث ایران و قبرس شمالی

مورد قانون ایران قانون قبرس شمالی
مبنای قانون مدنی عرفی
موانع ارث قتل مورث، زنا با مورث، و فرزندخواندگی غیرقانونی قتل عمدی مورث
سهم الارث نسبی و سببی و جنسیتی متفاوت یکسان

راجع به سهم الارث بر اساس جنسیت وراث، در قوانین ایران شاهد تبعیض ظالمانه ای هستیم که مطابق قوانین فقه و مذهب اسلام تدوین شده اند. در قوانین اسلام، تقسیم اموال متوفی برای وراث بر اساس جنسیت فرزندان متفاوت است. طبق دستورات کتاب قرآن، فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر ارث می‌برند. این تفاوت در سهم الارث به دلیل مردسالاری حاکم بر عقاید اسلامی است.

سهم الارث فرزندان پسر و دختر در قوانین اسلام

طبقه ارث فرزند پسر فرزند دختر
اول یک دوم یک چهارم
دوم دو سوم یک سوم

در کشور قبرس شمالی فرزندان دختر و پسر به طور مساوی از اموال پدر و مادر خود ارث می‌برند. مگر اینکه متوفی وصیت‌نامه‌ای داشته باشد که در آن سهم الارث فرزندان خود را تعیین کرده باشد. برابری سهم الارث فرزندان دختر و پسر در کشورهای غیر اسلامی بر اساس برابری حقوق زنان و مردان است. در این کشورها، زنان و مردان از حقوق یکسانی برخوردار هستند، از جمله حق مالکیت اموال. بنابراین، فرزندان دختر و پسر نیز از حقوق یکسانی در ارث بردن اموال برخوردار هستند.

تقسیم اموال افراد خارجی بعد از فوت در قبرس چگونه است؟

همانطور که می‌دانید در قبرس شمالی اسناد املاک به صورت صد در صدی است. و اینکه خارجی باشید یا قبرسی فرقی نمی‌کند. شما مالک صد در صد اموال خود هستید. و در صورت فوت اموال شما مطابق قوانین قبرس به وراث می‌رسد. البته در صورت داشتن وصیت نامه قانونی، دولت قبرس شمالی اموال شما را مطابق وصیت نامه شما تقسیم بندی خواهد کرد.

اینکه اسناد ملکی به صورت عرصه و اعیان هستند نیز باعث می‌شود اموال افراد خارجی بعد از فوت به تصرف دولت در نیاید و به صورت مساوی به وراث برسد.

ویدیوی توضیحات آقای امراه چیل مدیرعامل یورومای در زمینه قانون ارث در قبرس شمالی

لینک ویدیو در آپارات

نرخ مالیات بر ارث در قبرس شمالی چقدر است؟

در قبرس شمالی، مالیات بر ارث وجود ندارد. این بدان معناست که ورثه هیچ مالیاتی بر اموالی که از فرد متوفی به ارث می‌برند، پرداخت نمی‌کنند. البته این به این معنا نیست که تقسیم ارث کاملا بدون هزینه است. قطعا هزینه های اندکی بابت اجرای امور اداری لازم به پرداخت خواهد بود ولی در حد بسیار کمی است و نمی‌توان آن را به عنوان درصدی از اموال ارزش گذاری کرد.

قانون مالیات بر ارث در قبرس شمالی

قانون مالیات بر ارث در قبرس شمالی در سال 1974 لغو شد. این قانون در آن زمان نرخ مالیات بر ارث را 20 درصد تعیین کرده بود.

دلایل لغو مالیات بر ارث در قبرس شمالی

دلایل مختلفی برای لغو مالیات بر ارث در قبرس شمالی وجود دارد. یکی از دلایل این است که دولت قبرس شمالی می‌خواهد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را در این کشور تشویق کند. مالیات بر ارث می‌تواند یک مانع برای سرمایه‌گذاری باشد، زیرا می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌گذاران را افزایش دهد.

دلیل دیگر لغو مالیات بر ارث در قبرس شمالی این است که این کشور می‌خواهد از اختلاف بین ورثه جلوگیری کند. مالیات بر ارث می‌تواند منجر به اختلاف بین ورثه شود، زیرا هر یک از ورثه ممکن است معتقد باشد که سهم بیشتری از اموال را دریافت می‌کند.

قوانین ارث در قبرس شمالی به نسبت قوانین ارث در ایران مدنی تر هستند. دلایل این ادعا به شرح زیر هستند:

  • تساوی سهم الارث فرزندان دختر و پسر: در قبرس شمالی، فرزندان دختر و پسر به طور مساوی از اموال پدر و مادر خود ارث می‌برند. این امر به برابری حقوق زنان و مردان در این کشور کمک می‌کند.
  • عدم وجود مالیات بر ارث: در قبرس شمالی، مالیات بر ارث وجود ندارد. این امر هزینه‌های سرمایه‌گذاری در املاک در این کشور را کاهش می‌دهد.
  • امکان وصیت‌نامه: در قبرس شمالی، فرد متوفی می‌تواند با نوشتن وصیت‌نامه، نحوه تقسیم اموال خود را تعیین کند. این امر به سرمایه‌گذاران خارجی این امکان را می‌دهد که اموال خود را به هر کسی که می‌خواهند، از جمله اعضای خانواده خود، ارث دهند.

این قوانین به نفع سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه املاک در قبرس شمالی هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان از اینکه اموال خود به طور عادلانه و مطابق با خواسته‌های آنها تقسیم می‌شود، در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 5 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. با سلام ، امکان معرفی وکیل مطمئن از طریق شرکت یورومای وجود دارد ؟ با تشکر از مطالب مفید شما

  2. ایران که ارزش زن نصف مرده اقلا بگیم اونجا خرید کنن پدرامون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *