دانستنی های مهاجرت

قبرس به انگلیسی چی می‌شود؟

تاریخچه نام این جزیره زیبا چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه قبرس به انگلیسی چی می‌شود بهتر است راجع به تاریخچه نام گذاری کشورها و تاریخچه نام های مختلف جزیره قبرس کمی توضیح دهیم.

تاریخچه نام گذاری برای کشورها

نام گذاری کشورها یکی از مهم ترین مراحل شکل گیری هویت ملی هر کشور، و بازتابی از فرهنگ، تاریخ، و جغرافیای آن کشور است. نام گذاری کشورها از دوران باستان آغاز شد. در آن زمان، مردم برای شناسایی سرزمین خود، از نامی استفاده می کردند که معمولاً برگرفته از ویژگی های جغرافیایی آن سرزمین، یا نام قومی که در آن ساکن بود، بود.

برای مثال، نام کشور ایران از واژه “ایرانویج” گرفته شده است که در زبان اوستایی به معنای “سرزمین آریایی ها” است. نام کشور مصر از نام رود نیل گرفته شده است که از این کشور می گذرد. نام کشور چین از نام قوم چینی گرفته شده است.

در دوران مدرن، نام کشورها گاهی اوقات به دلایل سیاسی یا فرهنگی تغییر می کند. برای مثال، نام کشور آلمان در سال ۱۹۴۹ از “رایش آلمان” به “جمهوری فدرال آلمان” تغییر یافت. نام کشور ویتنام در سال ۱۹۷۵ از “جمهوری دموکراتیک ویتنام” به “جمهوری سوسیالیستی ویتنام” تغییر یافت.

عوامل موثر در نام گذاری کشورها

  • ویژگی های جغرافیایی: نام بسیاری از کشورها برگرفته از ویژگی های جغرافیایی آن کشور است، مانند نام کشور مصر که از نام رود نیل گرفته شده است.
  • نام قومی: نام برخی از کشورها برگرفته از نام قومی است که در آن کشور ساکن است، مانند نام کشور چین که از نام قوم چینی گرفته شده است.
  • تاریخ: نام برخی از کشورها برگرفته از تاریخ آن کشور است، مانند نام کشور ایران که از نام “ایرانویج” گرفته شده است که به معنای “سرزمین آریایی ها” است.
  • فرهنگ: نام برخی از کشورها برگرفته از فرهنگ آن کشور است، مانند نام کشور ژاپن که از واژه های “یاما” (کوه) و “نو” (سرزمین) گرفته شده است که به معنای “سرزمین کوهستانی” است.
  • سیاست: نام برخی از کشورها به دلایل سیاسی تغییر می کند، مانند نام کشور آلمان که در سال ۱۹۴۹ از “رایش آلمان” به “جمهوری فدرال آلمان” تغییر یافت.

نام کشورها در طول زمان ممکن است تغییر کند. برای مثال، نام کشور ایران در گذشته به صورت “پرشیا” نیز شناخته می شد. این نام توسط یونانیان به این سرزمین داده شده بود. در سال ۱۹۳۵، رضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران، خواستار تغییر نام کشور از “پرشیا” به “ایران” شد. این درخواست مورد موافقت جامعه بین المللی قرار گرفت و از آن زمان به بعد، نام کشور ایران به “ایران” تغییر یافت.

تاریخچه نام قبرس

نام کشور قبرس، از واژه یونانی “Kypros” گرفته شده است که در زبان فارسی به “قبرس” ترجمه می شود. ریشه این واژه به دوران باستان باز می گردد و به احتمال زیاد از نام یک گیاه بومی جزیره قبرس به نام “کیپریس” گرفته شده است.

در زبان های دیگر نیز نام کشور قبرس از این واژه یونانی گرفته شده است. برای مثال، در زبان انگلیسی نام این کشور “Cyprus” است، در زبان فرانسه “Chypre” است، و در زبان آلمانی “Zypern” است.

در طول تاریخ، نام کشور قبرس گاهی اوقات تغییر کرده است. برای مثال، در دوران رومی، این کشور به نام “Cyprus” شناخته می شد، اما در دوران بیزانس، نام آن به “Kypros” تغییر یافت.

در حال حاضر، نام رسمی بخش جنوبی جزیره “جمهوری قبرس” است، و بخش شمالی، به نام “جمهوری ترک قبرس شمالی” شناخته می شود. در اصل به قبرس شمالی به انگلیسی Turkish Republic of Northern Cyprusنامیده می‌شود که مخفف بین المللی آن TRNC است. و در زبان ترکی به نام Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti شناخته می‌شود که مخفف آن KKTC است. این نام در سال ۱۹۸۳ توسط دولت مستقل قبرس شمالی برای این بخش از جزیره انتخاب شد.

قبرس به انگلیسی و همچنین در زبان های مختلف دنیا چگونه نامیده می‌شود؟

نام قبرس در زبان های مختلف دنیا به صورت زیر است:

  • زبان انگلیسی: Cyprus
  • زبان فرانسوی: Chypre
  • زبان آلمانی: Zypern
  • زبان اسپانیایی: Chipre
  • زبان ایتالیایی: Cipro
  • زبان پرتغالی: Chipre
  • زبان روسی: Кипр
  • زبان عربی: قبرص
  • زبان چینی: 塞浦路斯
  • زبان ژاپنی: キプロス
  • زبان کره ای: 키프로스

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 3 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. سپاس فراوان از مطالب مفیدی که برای مطالعه در اختیار مخاطبان قرار می دهید. بنده حمید فخرآبادی ولی دانش آموز حسین فخرآبادی هستم در زمینه تحصیل رشته مکانیک با خانم رنجبر در دفتر ایران صحبت کردم برای عرض تشکر خواستم سپاسگذاری خود را اعلام کنم. موفق باشید. ضمنا فرزند بنده دی ماه عازم هستن اگر موردی داشتید بفرمایید برای شما بیاورند از ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *