دانستنی های مهاجرت

قبرس چند فرودگاه دارد؟

آشنایی با فرودگاه بین المللی زیباترین جزیره توریستی مدیترانه

به طور کلی باید گفت تاریخچه ساخت فرودگاه در قبرس به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. برای پاسخ به این سوال که قبرس چند فرودگاه دارد بهتر است بگوییم اولین فرودگاه‌های این جزیره در اوایل قرن بیستم ساخته شدند و از آن زمان به بعد، فرودگاه‌ها به بخش مهمی از سیستم حمل و نقل توریست ها و مردم محلی تبدیل شده‌اند.

راه های عبور و مرور از کشورهای دیگر به یک جزیره فقط از دو راه هوایی و دریایی صورت می‌گیرد. هواپیما سریعترین راه برای سفر به هر جزیره ای است. سفر با هواپیما معمولاً فقط چند ساعت طول می‌کشد، در حالی که سفر با کشتی ممکن است چندین روز طول بکشد. ضمن اینکه سفر با هواپیما معمولاً راحت‌تر از سفر با کشتی است. هواپیماها دارای صندلی‌های راحت و امکانات رفاهی هستند، در حالی که سفر با کشتی ممکن است کمی سخت‌تر باشد.

اولین فرودگاه در جزیره قبرس، فرودگاه لارناکا است که در سال 1939 توسط دولت انگلستان در جریان جنگ جهانی دوم ساخته شد. این فرودگاه در ابتدا برای اهداف نظامی بریتانیا استفاده می‌شد، اما پس از جنگ به یک فرودگاه عمومی تبدیل شد. فرودگاه لارناکا اکنون بزرگترین فرودگاه جزیره قبرس است و به عنوان یک مرکز حمل و نقل مهم در قسمت جنوبی قبرس عمل می کند.

جالب است بدانید که فرودگاه ارجان هم در ابتدا یک فرودگاه نظامی بود که توسط انگلستان حین درگیری های جنگ حهانی دوم ساخته شده بود. این فرودگاه هم همانند فرودگاه لارناکا پس از جنگ کاربرد نظامی خود را از دست داد. ولی استفاده غیر نظامی هم از آن نمی‌شد و کل مردم جزیره از طریق فرودگاه لارناکا عبور و مرور می‌کردند تا اینکه در سال 1974 پس از درگیری بخش شمالی و جنوبی، فرودگاه ارجان به عنوان تنها فرودگاه بخش شمالی جزیره شروع به کار کرد.

فرودگاه متروکه قبرس، فرودگاه آباندوند

فرودگاه متروکه قبرس، که به نام فرودگاه بین‌المللی نیکوزیا نیز شناخته می‌شود، یک فرودگاه متروکه در پایتخت قبرس، نیکوزیا است. این فرودگاه در سال 1937 توسط انگلستان ساخته شد. این فرودگاه در ابتدا یک فرودگاه نظامی بود، اما پس از جنگ جهانی دوم به یک فرودگاه عمومی تبدیل شد. فرودگاه آباندوند در سال 1970 به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا شناخته شد. این فرودگاه زیبا و معروف در سال 1974 پس از تقسیم قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی، در خط مرزی بین دو بخش قرار گرفت. این امر باعث شد که فرودگاه غیرقابل استفاده شود.

فرودگاه بین‌المللی نیکوزیا اکنون یک فرودگاه متروکه است. این فرودگاه تحت کنترل سازمان ملل متحد قرار دارد. فرودگاه نیکوزیا یک مکان محبوب برای گردشگری است و بازدیدکنندگان می توانند از این مکان برای مشاهده تاریخ و فرهنگ قبرس دیدن کنند. آباندوند دارای یک باند فرود به طول 2800 متر است. این فرودگاه همچنین دارای یک ترمینال مسافربری است که اکنون متروکه است.

برای آینده فرودگاه بین‌المللی نیکوزیا نمی‌توان پیش‌بینی خاصی کرد. برخی از افراد معتقدند که فرودگاه باید بازسازی شود و به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد. برخی دیگر معتقدند که فرودگاه باید به یک موزه تبدیل شود.

در کل در جزیره قبرس چند فرودگاه فعال وجود دارد؟

در جزیره قبرس در مجموع شش فرودگاه وجود دارد که از این تعداد، چهار فرودگاه بین‌المللی و دو فرودگاه نظامی هستند.

فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس

  • فرودگاه لارناکا در قبرس جنوبی (LCA)
  • فرودگاه پافوس در قبرس جنوبی (PFO)
  • فرودگاه ارجان در قبرس شمالی (ECN)

فرودگاه‌های نظامی قبرس

  • فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی اکروتیری در قبرس جنوبی (AKT)
  • فرودگاه لاکاتامیا در قبرس جنوبی (LAK)

فرودگاه بین المللی ارجان

با افتتاح فرودگاه جدید قبرس شمالی که نام آن ارجان است همزمان با اولین ایرلاین اختصاصی قبرس شمالی FLYKHY شروع به کار خواهد کرد. نام خط هوایی FLY KIBRIS Hava Yolları است، و معنی آن خط هوایی قبرس میشود.

افتتاح این فرودگاه با مساحتی بیش از هشت میلیون متر مربع در شهر لفکوشا پایتخت این کشور صورت گرفت. این فرودگاه دارای 24 گیت پاسپورت کنترل و همچنین 60 ورودی هواپیماست که بزرگترین هواپیماهای جهان هم قابلیت فرود در این فرودگاه را دارند.

فرودگاه جدید ارجان بزرگ ترین و مدرن ترین فرودگاه کل جزیره قبرس است که به روز ترین تکنولوژی ها از جمله دستگاه های ایکس ری کنترل چمدان و کنترل مسافرین در آن به کار برده شده است.

از آنجایی که قبرس شمالی هنوز کد هوایی بین المللی ندارد پروازها مستلزم توقف در ترکیه هستند. آنتالیا نزدیک ترین شهر ترکیه برای توقف پروازهای قبرس شمالی اعلام آمادگی کرده است. هرچند با مذاکرات اخیر مبنی بر استقلال رسمی کشور قبرس شمالی و وجود دو کشور مستقل و یا فدرالی در جزیره قبرس به زودی شاهد پروازهای بین المللی به صورت مستقیم به فرودگاه جدید ارجان خواهیم بود.

هزینه احداث این فرودگاه بیش از چهارصد میلیون دلار بوده است که یکی از نخستین گام ها در جهت پیشرفت کشور قبرس شمالی و جذب توریست های بین المللی بوده است.

در مسیر پیشرفت قبرس شمالی اقدامات دیگری از جمله احداث جاده توریستی کارپاز به ماراش نیز در حال انجام شدن است. ضمن اینکه کارهای انتقال گاز از میادین گازی کشف شده در قبرس به سمت اروپا با سرمایه گذاری های کلان نیز انجام خواهد شد که باعث ترقی اقتصاد این کشور خواهد بود.

مقررات بار در فرودگاه قبرس (ارجان)

بارهای ممنوعه هنگام سفر به کشور قبرس شمالی:

۱) هر وسیله برقی داخل نو و آکبند داخل کارتون
۲) وسایلی که مربوط به شغل میشوند و کاربری شخصی ندارند مثل وسایل کاشت ناخن یا وسایل ضبط حرفه ای صدا و موسیقی
۳) مشروبات الکلی بیش از ۴ لیتر
۴) سیگار و دخانیات بیش از دو باکس
۵) تعداد بالای لباس نو که اتیکت و بسته بندی دارند و نشاندهنده استفاده شخصی نیستند و ممکن است برای فروش حمل شده باشند
۶) نهال
۷) دارو خارج از حد مصرف شخصی
۸) فلزیاب
۹) تجهیزات مخابراتی
۱۰) و موارد دیگری که به طور کلی در تمام کشورها اجازه وارد کردن آنها را ندارید مثل سلاح گرم یا سرد و اموال دزدی یا جعلی و غیرقانونی

دوستان عزیز توجه داشته باشید که آوردن حیوان خانگی به قبرس شمالی بسیار پیچیده و خاص می‌باشد. این کار نشدنی نیست و دوستان زیادی تاکنون موفق شده اند حیوان خانگی خود را به قبرس شمالی بیاورند. باید مراحل خاصی را قبل سفر طی کنید.

اگر مخالف قوانین پلیس فرودگاه رفتار کنید با شما برخورد قانونی خواهد شد. وسایل غیرقانونی که با خود آورده اید توسط پلیس ضبط می‌شود و برای آزاد کردن آن مراحل بسیار پیچیده و هزینه بری را مجبور به طی کردن خواهید بود.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 3 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. اینای که شکایت دارن فرودگاه امام که ضایع ترین تو دنیاسسسس 🙂

  2. فرودگاه جدید واقعا زیباست منو یاد فرودگاه های اروپا میندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *