مطالب عمومی

مالیات در قبرس شمالی چقدر است؟

مالیات چیست و نرخ مالیات در قبرس شمالی چقدر است؟

قبل از صحبت راجع به مالیات در قبرس شمالی بهتر است به تعریف کلی این مطلب بپردازیم. مالیات را می‌توان هزینه‌ای دانست که افراد جامعه آن را پرداخت می‌کنند تا هزینه‌های عمومی جامعه را تأمین کنند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت، امنیت، دفاع و سایر خدمات عمومی است.

مالیات‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • مالیات‌های مستقیم: مالیات‌هایی که مستقیماً از درآمد یا دارایی اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت می‌شوند. مانند مالیات بر درآمد، مالیات بر املاک و مالیات بر ارث.
  • مالیات‌های غیرمستقیم: مالیات‌هایی که به صورت غیرمستقیم از طریق مصرف کالاها و خدمات دریافت می‌شوند. مانند مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر واردات و مالیات بر فروش.

مالیات‌ها نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت دارند و به دولت کمک می‌کنند تا خدمات عمومی را به شهروندان ارائه دهد. مالیات‌ها همچنین می‌توانند به تنظیم بازار و توزیع درآمد در جامعه کمک کنند.

مقایسه مالیات مستقیم در قبرس شمالی و دیگر کشورهای اروپا:

میانگین نرخ مالیات مستقیم در اروپا در سال 2023 حدود 35 درصد است. این در حالی است که نرخ مالیات در قبرس شمالی حدود 20 تا 27 درصد است. البته نرخ مالیات مستقیم در کشورهای مختلف اروپا متفاوت است، به طوری که در کشورهایی مانند دانمارک و سوئد نرخ مالیات مستقیم تا 55 درصد نیز می‌رسد.

نمونه‌ای از نرخ مالیات مستقیم در قبرس و دیگر کشورهای اروپایی

دانمارک 55 درصد برای درآمدهای بالای 580 هزار یورو
سوئد 55 درصد برای درآمدهای بالای 600 هزار یورو
فرانسه 45 درصد برای درآمدهای بالای 150 هزار یورو
آلمان 45 درصد برای درآمدهای بالای 560 هزار یورو
ایتالیا 43 درصد برای درآمدهای بالای 750 هزار یورو
اسپانیا 45 درصد برای درآمدهای بالای 600 هزار یورو
یونان 45 درصد برای درآمدهای بالای 300 هزار یورو
انگلستان 45 درصد برای درآمدهای بالای 500 هزار پوند
قبرس جنوبی 30 درصد برای درآمدهای بالای 35 هزار یورو
قبرس شمالی 27 درصد برای درآمدهای بالای 200 هزار لیر

 

مقایسه مالیات غیر مستقیم با دیگر کشورهای اروپا:

مهمترین نوع مالیات غیر مستقیم در اروپا، مالیات بر ارزش افزوده (VAT) است. VAT یک مالیات بر مصرف است که بر تمام کالاها و خدمات مشمول در یک کشور اعمال می شود. نرخ VAT در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما به طور متوسط ​​در حدود 20 درصد است. نرخ VAT در قبرس شمالی 18 درصد است. در قبرس شمالی به مالیات بر ارزش افزوده KDV گفته می‌شود.

نرخ مالیات املاک در قبرس شمالی و دیگر کشورهای اروپا:

در اکثر کشورهای اروپایی، صاحبان املاک و مستغلات باید هر سال مالیات برای داشتن ملک خود بپردازند. این مالیات معمولاً به صورت یک درصد از ارزش املاک و مستغلات محاسبه می شود. این در حالی است که در قبرس شمالی مالیات املاک معادل 5 درصد ارزش ملک است و فقط یک بار به املاک نو تعلق می‌گیرد. و نه تنها در معاملات املاک دست دو نرخ مالیات محاسبه نمی‌شود، بلکه هیچ مبلغی بابت مالیات سالانه املاک به دولت پرداخت نمی‌شود.

 

مالیات ورود کالا به کشور

نرخ عوارض گمرکی در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و بسته به نوع کالا متفاوت است. اما به طور متوسط مالیات ورود کالا به کشورهای اروپا حدود 20 درصد است. مالیات واردات کالاهای مختلف در قبرس شمالی متفاوت است.

نرخ مالیات واردات کالا به قبرس شمالی

وسایل کفپوش و ماشین آلات 5 تا 10 درصد
وسایل و ابزار پزشکی 10 تا 20 درصد
دستگاه های الکتریکی 10 تا 25 درصد
دستگاه ها و سیستم های محاسباتی 10 تا 33.33 درصد
وسایل نقلیه زمینی 10 تا 25 درصد
وسایل نقلیه دریایی 5 تا 20 درصد
وسایل نقلیه هواپیما 8 تا 10 درصد
کشاورزی و دام (گیاهان و حیوانات) 2 ال 25 درصد
قالب بندی و داربست ساختمانی 5 تا 25 درصد
تولید برق و امکانات ارتباطی 20 تا 33.33 درصد

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 3 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. واقعا آلمان خیلی مالیات زیاده داریم خفه میشیم. پدر من پناهنده بود به آلمان خدا رو شکر الان سی سال هست زندگی شرافتمندانه داریم همگی اینجا ولی این مالیات واقعا قدرت ما رو کم کرده تو خرید. همه زندگی رو باید مالیاتش رو بدیم. قبرس خیلی خوبه من دوست دارم اونجا ملک بخرم البته تو لیماسول عالیه این شهر. میدونم قبرس جنوبی هست ولی لیماسول رو که دیدم عاشقش شدم

  2. سلام خدمت یورومای عزیز
    کاش اینم میگفتین قبرس هم مثل همه کشورهای امن بدون تورم بابت نگداری پول شما در بانک ازتون مالیات میگیره. البته زیاد نیست ولی بلخره میگیرن )))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *